Jan 17, 2009

bicara semalam..



Edisi kompilasi coretan semalam.. yang bernama hidup, tiap saat dan masa berlalu, ada cerita dan pengkisahan masing-masing. sekadar dedikasi untuk diri sendiri. agar tidak berpaling dari kenangan. kerana yang semalam mencorak hari ini dan seterusnya.. kerana yang semalam buat diri tidak terlupa seadanya...


..::tamu rindu~Feb008::..
sekilas ku memandang,
bukankah dikau yang masih disitu?
bukankah dikau yang merenungku?
bukankah dikau yang menantiku?

dalam pakuan waktu,sayu...
dan dalam redup pandanganmu,
rintih rindu bergemerlapan dikalbu

bulankah itu yang masih disitu?
bulankah itu yang dalam pandanganku?
terjedaku menguliti kebesaranNya,
dihening likat malam
dicerah cahaya siang

manisnya pandanganmu itu
seharum zarah-zarah kenangan
seazam doa yang dipanjangkan padaNya...

jauh tempias cahayamu
¢rindukah aku padanya?¢


..::akhir rasa ini~~10Feb008::..

pada segenap ruang bicara
mata terpaku kalam terkunci
benarkah begitu..

andai kau tahu, pada akhir rasa ini
andai kau tahu, bicara suara hati
andai kau tahu, seru sanubari

pada akhir rasa ini
biarkan masa membeku
biarkan aku tahu
bahawa aku juga perlu
biarkan kau tahu
bahawa kau dalam kalbu

pada akhir rasa ini
çkalam bicaraku terkunci lagi..
çsepi..


..::hingga hujung waktu ~~13Feb008::..

dibatasan waktu yang berlalu
dipinggir izin yang bertamu
syukur pada pemberian
pada nikmat
pada rasa
pada harapan

akukah yang tidak mengerti
untuk semua yang terjadi
untuk semua yang dimiliki
untuk rasa yang berputik
untuk mimpi yang terjalin
untuk doa yang dirangkai
untuk penantian yang ....

dibatasan waktu yang berlalu
hingga hujung waktu
izinkanlah dia bertamu
mengisi resah sendu
hingga hujung waktu ku...


..::bulan dan bintang~~Feb008::..
"Dan betapa pun aku tak ingin lagi menemaninya,
kadang-kadang aku sangat merindukannya"

rupanya bintang yang menyintai bulan..
rupanya bulan pun tahu,
tapi sayang bintang tidak tahu
tidak pernah tahu apa yang bulan rasakan..
apa yang bulan maksudkan..

salahkah bintang?
tidak!!!benarkah begitu?
lepaskanlah.. tegakah bintang?


..::rasa dalam jiwa~Feb 008::..

(¨`·.·´¨) rasa dalam jiwa
`·.¸(¨`·.·´¨) getarnya bernada
(¨`·.·´¨)¸.·´ bicaranya penuh makna
`·.¸.·´ sendanya berantai pesona

rasa dalam jiwa, bergema penuh warna
aku di dalamnya, antara doa dan rasa
antara masa

aku yang alpa, dibias rasa jiwa
aku yang berharap, rasa jadi nyata

andai kau rasa, apa yang ku rasa
andai kau tega, biarkan aku sengsara

rasa dalam jiwa
(¨`·.·´¨) bergetar menantinya
`·.¸(¨`·.·´¨) berbicara tentang rasa
(¨`·.·´¨)¸.·´ aku kah untuknya??
`·.¸.·´


..::cahaya rasa~~Feb 008::..

antara masa-masa yang kaku
syukur ku pada izinNya
yang memberi kesempatan dan ruang
untuk bertandang rindu

dalam limpahan syukur itu
menjelang hening senja
dalam riuh rentak manusia
inginku kekal dalam sunyi ruang itu
ruang antara kita

dalam ku pandang
jauh kau hilang
andai ku pernah tahu
apa yang terlukis dalam jiwa mu

dalam derai tawa
dalam usik senda
ku anyam bicara tanya
moga kau kan pulangkannya

tapi benar,bahawa aku tidak akan dapat menelah
semuanya belum bertanda
pandaikah sirih pulang ke gagangnya..?

dan aku,
masih beranyam rindu, pada bait-bait ruang temu..

duhai rasa, maafkanlah.. bukan aku yang memberi makna...


..::sentuh rasa~~19Mac008::..

dalam bait kata,
ada yang cuba ditanya,
ada yang cuba di makna..

dibatas perdu rasa, aku terima seikhlas jiwa,
aku panjatkan syukur rasa, setinggi doa padaNya..

akukah itu,
yang sesusuk rusuk kirimu,
akukah itu, yang diizinkan bersama..satu..



..::Penghulu Rasa~~21Mac008::..

diusai khutbah jumaat
dihilir rimbun azimat
terpaku diantara hikmat
terkedu disalami hakikat

akukah itu yang dalam pandanganmu
engkaukah itu yang menghulur salam
dalam redup pandanganmu

kala pandang bertemu
kala kata menjadi kelu
kala hasrat menjadi satu..

langkah seiringan
bagaikan tidak percaya
manisnya tanda diberi
hikmahNya sekelip mata
izinkan pelihara anugerah yang ada



..::when u tell me that u love me ::..

dijarak ruang
dipisah masa
bila hilang nyata
bila yang tinggal menjadi maya
bila yang mengikat menjadi tanda

dipisahan ruang itu
bila suara yang memekar nyata
bila yang dihati dimakna
bila yang disuara dicerna

akukah itu yang dijauhi nyata
akukah itu yang disalami rindunya
akukah itu yang didalam hatinya

-bahagia itu kita yang cipta-


..::Ruang Rindu~April 23008::..

rasa apakah ini
dalam simpulan kata
ada janji yang ku percaya
ada ajaib yang kau rencana

manisnya ruang-ruang rindu
hanya Dia yang tahu
nikmat dan syukur
biarkan bersama
dalam ruang rindu
anugerah yang tercipta
izinNya y Maha Kuasa
mengikat dua jiwa


...-..-.
"-.-" jadikan ku yang terbaik untuk dirimu


.-..-.
"-.-"


No comments:

Post a Comment